Søk
  • mno

Tømrer er beste yrke en kan ha!

To blide ungdommer snekkerer på et tak i Hynneveien på Orkanger. Martin Lund og Magnus Wuttudal jobber med tilbygg på en enebolig. Begge to er lærlinger og har faktisk funnet drømmeyrket!


Martin Lund


Martin Lund (21):

- Jeg gikk idrettslinja ved Orkdal vidaregåande, og hadde ingen annen plan enn å bli god i idrett. Parallelt med idrettsaktivitet drev jeg dugnadsarbeid for Orkanger IF i forbindelse med bygginga av Flerbrukshuset i Idrettsparken. Gjennom idretten og dugnadsgjengen har jeg kjent Jonny i mange år og det var han som hintet om at tømrer måtte da være noe for meg!

Jonny Krokstad er daglig leder hos Byggmester Terje Krokstad AS. Han har kjent Martin fra han var 13-14 år og vet at Martin både er hendt og praktisk anlagt. Iherdig dugnadsinnsats i tillegg førte han rett inn i læretid som tømrer.


- Ettersom jeg kommer fra studiespesialisering i videregående, må jeg ha litt lengre lærlingetid enn de som kommer fra yrkesfag. For meg er den fire år, men jeg fikk godskrevet 6 mnd. takket være Follo-tida og 6 mnd. for praksisarbeid. Tre års læretid er imidlertid ikke noe problem, for jeg trives veldig godt. Tømreryrket er variert og det er praktisk arbeid. Jeg får i tillegg være mye utendørs og lærer på en artig måte, sier han. Siden Martin har førerkort for henger også, så får han ofte oppdrag med å hente varer.


Martin må ta en tverrfaglig eksamen i faget før han kan meldes opp til fagprøve, dette pga. at han ikke har gått byggfag på skolen.


Magnus Wuttudal

- Det er artig å bli utfordret for å finne gode løsninger i et byggeprosjekt.

Magnus Wuttudal (19):

Lærlingekollega Magnus Wuttudal er over snittet musikkinteressert og tenkte å gå musikklinja ved Orkdal vgs, men så ombestemte han seg fordi han ønsket å komme seg raskt inn i lønnet arbeid. Han bestemte seg for at musikk måtte bli en hobby.

- Ettersom jeg er fra gård, er jeg vant til å bidra i mange arbeidsoppdrag. Kombinasjonen sans for praktisk arbeid og ønsket om å komme i arbeid fort, sa fornuften at jeg måtte velge yrkesfag i videregående. Jeg har alltid snekkert, derfor falt valget naturlig på Bygg og anlegg ved Meldal videregående og spesialisering innen byggteknikk i andreåret. Gjennom utplasseringer fikk jeg tidlig kontakt med Terje Krokstad og ble veldig glad da jeg fikk lærekontrakt i tømrerfaget i bedriften etter to år på skolen.


Jonny Krokstad

Lærlingetid og kompetansebok

Firmaet Byggmester Terje Krokstad AS har lang erfaring som lærebedrift og daglig leder Jonny Krokstad sier at opplæring av lærlinger er noe de vil fortsette med.

Krokstad er godt fornøyd med lærlingeduoen sin akkurat nå. De er både lærevillige og arbeidsomme, sier han. I tillegg har de tre en tone mellom seg som bærer preg av både humor, seriøsitet når det kreves og ikke minst gjensidig respekt.


- Det er viktig å trives på arbeidsplassen, men det er også avgjørende at de som er nye i faget får utfordringer og veiledning som styrker fagkunnskapene, sier Krokstad. - Lærlingene har vært med på mange prosjekt, blant annet et storprosjekt for Orkdal Sanitetsforening med ombygging av Kløvervollen fra barnehage til fire leiligheter for utleie. Leilighetene ble faktisk så flotte at Magnus like godt skrev leiekontrakt og flyttet inn!


- Det er artig å bli utfordret for å finne gode løsninger i et byggeprosjekt. Vi driver en del med rehabiliteringer og det er spennende å bli utfordret til å foreslå praktiske tilpasninger. Da har vi en god dialog og det er tilfredsstillende å få gjennomslag for akkurat våre forslag, sier Martin Lund.


Magnus Wuttudal er helt enig. – Vi er med på hele prosessen, fra planlegging og tegning til innkjøp og selve byggearbeidet. Det er på denne måten vi lærer oss å bli selvstendige, sier han.


Parallelt med hardt arbeid må lærlingene gjennom konkrete kompetansemål som de dokumenterer i kompetanseboka. Akkurat i dette arbeidet blir de også fulgt opp av opplæringskontoret de er knyttet til, Midtnorsk Opplæring.


#midtnorskopplærling #opplæringskontor #mno #tømrer

0 visninger

Telefon 72 49 70 70

©2020 Midtnorsk opplæring